Fortfarande starkt stöd för Piratpartiet

Det har nu gått ett år sedan Stockholms tingsrätt dömde männen bakom The Pirate Bay till ett års fängelse och 30 miljoner kronor i skadestånd för medhjälp till brott mot upphovsrättslagen.

Efter att domen föll fick Piratpartiet ett massivt stöd och på mycket kort tid blev Piratpartiet det tredje största partiet i Sverige sett till antal medlemmar. Man vann också en plats i EU-parlamentet. Som mest hade Piratpartiet runt 50.000 medlemmar under hösten 2009, skriver SvD.

Nu ett år senare är stödet fortfarande starkt. Efter att ha tappat ett antal tusen medlemmar de senaste dagarna har Piratpartiet idag runt 40.000 medlemmar. Anledningen till att Piratpartiet har tappat medlemmar tycks bero på att medlemskapet måste förnyas efter tolv månader och många har valt att inte göra det. Partiets EU-parlamentariker Christian Engström säger att han räknar med att Piratpartiet kommer att tappa ytterligare medlemmar och kommer att landa någonstans mellan 25.000-30.000 medlemmar totalt.

Jag blev själv medlem i Piratpartiet för ett år sedan och jag röstade på Piratpartiet i EU-parlamentsvalet 2009. Idag är jag inte längre medlem i Piratpartiet. Jag valde att inte förnya mitt medlemskap. Men det innebär inte att Piratpartiet inte längre har mitt stöd, eller att jag inte sympatiserar med de viktiga frågor som dom driver. Eftersom det är gratis att vara medlem så kanske jag kommer att bli det igen snart. Bara för att visa mitt stöd. Vilket ju var anledningen till att jag blev medlem i Piratpartiet för ett år sedan.

Jag tror att det är fler f.d medlemmar i Piratpartiet som tänker som jag – det vill säga att dom fortfarande sympatiserar med och stödjer Piratpartiet samt att dom kan tänka sig att rösta Pirat trots att dom inte längre är medlemmar i partiet. Därför är jag övertygad om att stödet fortfarande är starkt för Piratpartiet.

