Att köpa och sälja sex

Det var ett tag sedan jag skrev någonting i min blogg. Det har varit mycket annat som har tagit min tid – fotbolls-VM bl.a., och sedan har det kanske inte hänt så mycket som jag har känt att jag vill kommentera.

Det stora ämnet idag tycks vara Moderaten Sven-Otto Littorins påstådda sexköp. Enligt Sven-Otto Littorin så stämmer inte Aftonbladets uppgifter. Ord står alltså mot ord.

I Sverige är det straffbart att köpa sex. Att sälja sex däremot är inte straffbart. Det är svårt att få detta att gå ihop med enkel logik. En person som säljer sex hjälper ju en person att begå ett brott, och bör väl därför kunna dömas för medhjälp till brott mot sexköpslagen. Men så är det alltså inte, vad jag förstår. Att sälja sex är lagligt. Om det är lagligt att sälja en tjänst så kan man inte straffbelägga den som köper denna lagliga tjänst. Men men, så är det.

Färgglada kuvert till Sven-Otto Littorin?

Moderaten och Sveriges justitieminister Beatrice Ask ville dessutom att det ska räcka med en misstanke om sexköp för att staten ska skicka ut ett färgglatt kuvert till den misstänkta sexköparens familj.

”Familjen ska få veta vad man håller på med” – Beatrice Ask

Så om Moderaterna hade fått som de ville så hade Sven-Otto Littorin och hans familj nu fått ett färgglatt kuvert.

DN1 Dn2 DN3 SvD SvD2 Sydsvenskan

5 reaktioner på ”Att köpa och sälja sex

  1. Var i h***e är logiken i sexköp-lagen?
    Att sälja är ok, medan köparen gör brott!
    Det skall vara brottslig gärning i bägge fall, köp eller sälja sex.Så är det ju i frågan om narkotika eller alla andra grejer där två personer är inblandade. Bägge blir dömda.

  2. Att sexköpslagen är utformad på det sättet är för att skydda de prostituerade som tvingas till det yrket. Om de tvingas till att sälja sig själva ska de väl inte våldtas en andra gång med att också bli åtalad för att ha sålt sex? Jag kan inte tänka mig att sexköpare tvingas till att köpa sex.

    1. Tanya S,

      Jag håller med dig. Om en person har blivit tvingade under hot/påtryckningar att sälja sex så tycker jag inte att dom ska bli åtalade för att ha sålt sex. Men om en åklagare kan bevisa att en person under egen fri vilja har sålt sex så tycker jag nästan att denna person bör åtalas för brott mot sexköpslagen.

  3. När kvinnor köper sex av män blir de inte åtalade. Det är något sjukt med sexköpslagen.

    1. Det kanske beror på att inga kvinnor hittills har blivit arresterade för att ha köpt sex. Jag är övertygad om att våra domstolar även skulle döma kvinnor som köper sex om det skulle vara så att någon står åtalad för detta brott.

Kommentarer inaktiverade.